ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

POWER

  • Volvo lataa langattomasti 40 kilowatin teholla

    Sähköauton lataus on monen mielestä edelleen koko konseptin Akilleen kantapää. Jos autoa joutuu lataamaan yön yli, se laskee käyttömukavuutta, johon olemme polttomoottoriautoissa tottuneet. Nyt Volvo Cars testaa uutta langatonta latausteknologiaa aidossa kaupunkiympäristössä.

  • Brittikysely: sähköautoissa on enemmän vikoja

    Joka kolmannessa eli 31,4 prosentissa sähköautoja on ilmennyt jokin vika viimeisen vuoden aikana. Tämä käy ilmi englantilaisen Which-tutkimuslaitoksen kyselystä. Kyselyssä oli mukana yli 48 000 autonomistajaa.

  • Nokian nestejäähdytys tositoimiin

    Nokia kertoo, että Liquid Cooling -jäähdytys on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ratkaisu on suunniteltu tekemään radioverkoista kestävämpiä ja kustannustehokkaampia vähentämällä tukiaseman jäähdyttämiseen tarvittavaa energiaa. Jäähdytysjärjestelmän energiankulutusta voidaan vähentää jopa 90 prosenttia ja tukiaseman CO2-päästöjä jopa 80 prosenttia verrattuna perinteisiin aktiivisiin ilmajäähdytysjärjestelmiin.

  • Uudessa realme-puhelimessa maailman nopein lataus

    Miltä kuulostaisi älypuhelin, jonka akun saisi ladattua puolilleen viidessä minuutissa? Sellaista esitellään jo Barcelonan mobiilimessuilla. Asialla on realme ja sen uusi GT Neo 3 -malli, jota voidaan ladata 150 watin teholla. Laturin elektroniikan on kehittänyt Navitas Semiconductor.

  • Ladattavien autojen suosio kasvaa vauhdilla

    Sähköllä toimivien autojen määrä kasvaa Suomessa koko ajan, vaikka komponenttipula hidastaakin autokauppaa. Helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 21,6 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja 12,4 prosenttia täyssähköautoja, kertoo Autoalan Keskusliitto. Ladattavien autojen osuus rekisteröinneistä oli yhteensä lähes sama kuin tammikuussa, noin kolmannes.

  • Akkuläpimurto kasvattaa sähköauton akuston iän nelinkertaiseksi

    Göteborgilaisen Chalmersin teknillisen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet menetelmän, joka mullistaa superkondensaattoreiden valmistamisen. Tekniikan avulla on mahdollista esimerkiksi kasvattaa sähköautojen akuston elinikä jopa nelinkertaiseksi.

  • Viime vuonna myynnistä poistettiin 72 vaarallista sähkölaitetta

    Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes määräsi viime vuonna yrityksiä poistamaan markkinoilta yli 70 vaarallista sähkölaitetta. Markkinoilta poistetuissa tuotteissa oli joko sähköiskun tai palonvaara. Eniten turvallisuuspuutteita oli latureissa, muuntajissa ja erilaisissa led-valaisimissa.

  • Suomen sähköautotavoite näyttää toteutuvan

    Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan viime vuonna noin 30 prosenttia Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Noin 10 prosenttia autoista oli täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Arvioiden mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa.

  • Analoginen tekoälypiiri kutistaa laitteen tehonkulutuksen murto-osaan

    Amerikkalainen Aspinity on yritys, joka on kehittänyt maailman ensimmäisen analogisen tekoälypiirin. Nyt julkistettu AML100-piiri on suunniteltu vähentämään jatkuvasti päällä olevan järjestelmän tehonkulutusta 95 prosenttia. Piirin avulla valmistajat voivat pidentää laitteiden akun käyttöikää.

  • Aurinkopaneelista 500 wattia huipputehoa

    Aurinkopaneelien teho ilmoitetaan Wp-arvolla eli tehohuippuna. Espoolainen Scanoffice Solar sanoo tuoneensa Suomen markkinoille tähän asti tehokkaimman aurinkopaneelin. Sen tehoksi ilmoitetaan 500 Wp. Suuritehoinen aurinkopaneeli on myös suurikokoinen. Painoa ZNShine Solarin valmistamalla 500 Wp paneelilla on 30 kiloa ja pituutta yli kaksi metriä. - Näin suurta paneelia ei suositella liikutettavaksi, kuten ei muitakaan aurinkopaneeleita, toteaa Scanoffice Solar Oy:n myyntipäällikkö Mikko Jokinen.

  • Piikarbidimoduuli leikkaa 10 prosenttia raitiovaunun sähkönkulutuksesta

    Liikkuminen sähköistyy ja samalla tehoelektroniikassa siirrytään uusiin materiaaleihin ja komponentteihin. Münchenin teillä on vuoden ajan liikkunut raitiovaunu, jonka tehoelektroniikka perustuu Infineonin CoolSiC-sarjaan. Säästöt virrankulutuksessa ovat merkittäviä.

  • Pilvi vaatii älykästä tehonsyöttöä

    Kuluttajien datantarve on loputon ja sitä ruokitaan pilvipalveluilla datakeskuksissa. Pilvipalvelimien tehokas käyttö edellyttää erittäin huolellista tehonsyöttöä.

  • Vaihda kolme wattia viiteen

    Sama koko, enemmän tehoa. RECOMin RAC05E-K-sarja on yhteensopiva olemassa olevien 3 watin laitteiden kanssa ja RAC05E-KT-sarja on ihanteellinen korvaamaan EI30-muuntajat lisätasasuuntaus- ja tasoituspiireillä yhdellä tehokkaalla moduulilla.

  • Gallium-nitridi lataa sähköautot 3 kertaa nopeammin

    Tehopuolijohteissa ollaan monella sektorilla siirtymässä piistä piikarbidiin tai gallium-nitridiin. Viimeksi mainittu on mahdollistanut selvästi nopeammat ja pienemmät kännykkälaturit. Seuraavaksi se mullistaa säkhöautojen lataamisen, sanoo GaN-pioneeri Navitas Semiconductor.

  • Volvon ja Northvoltin akkutehdas Göteborgiin

    Volvo Cars ja Northvolt ovat valinneet uuden akkutuotantolaitoksen kotipaikaksi Göteborgin. Yksikkö aloittaa toimintansa vuonna 2025 luoden jopa 3 000 uutta työpaikkaa. Se täydentää suunniteltua tutkimus- ja kehitystyökeskusta, josta yhtiöt ilmoittivat joulukuussa osana noin kolmen miljardin euron investointia.

  • Joka kymmenes uusi auto kulkee sähköllä

    Euroopassa myytiin viime vuonna yli 1,2 miljoonaa täyssähköautoa. Luku on 63 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Tällä hetkellä joka kymmenes uusi auto kulkee vain sähköllä. Hybridiautoja myytiin reilu miljoona, kertoo JATO Dynamics.

  • Akunhallinta sopii 0,6 milliä ohueen tilaan

    Viime vuosina akkukäyttöiset elektroniset laitteet, mukaan lukien puettavat laitteet, teollinen IoT, kuten älykortit ja elektroniset hyllytarrat, ja kannettavat laitteet ovat yleistyneet. Näitä laitteita ei tarvitse ainoastaan ​​tehdä pienempiä ja ohuempia suunnittelun ja toiminnallisuuden parantamiseksi, vaan niiden on myös tuettava suurempia akkukapasiteettia ja pienempi virrankulutus käytettävyyden ja mukavuuden parantamiseksi.

  • Suomalainen lataa sähköautoaan hitaasti

    Suomessa myytiin viime vuonna 32 121 sähköautojen latauslaitetta. Niissä oli yhteensä 43 365 latauspistettä. Lähes kaikki latauspisteet ovat hidas- tai peruslatauspisteitä, sillä yli 22 kilowatin teholatauspisteitä myytiin viime vuonna vain 269 kappaletta.

  • Superkonkkia 3000 faradiin asti

    Viime vuosina superkondensaattoreiden kysyntä on kasvanut. Niitä käytetään esimerkiksi autoteollisuudessa sekä IoT-tyyppisissä laitteissa – ne ovat tarkoitettu energian talteenotto- sekä jännitteensyöttöpiireihin, joissa ei ole mahdollista käyttää tavanomaisia akkuja.

  • Suomessa kehitetty langaton lataus toimii myös liikkeessä

    Langaton lataus valtaa koko ajan uusia markkinoita ja sen tehoa kasvatetaan vauhdilla. Tähän asti tekniikassa on ollut rajoituksensa. Olemassa olevat järjestelmät eivät voi ladata laitteita, jotka ovat kaukana latauspisteestä. Ladattavan laitteen pitää olla myös oikeassa asennossa suhteessa lähettimeen. Aalto-yliopistossa on kehitetty tekniikka, joka ratkaisee nämä ongelmat.

Sivu 42 / 64

  • 37
  • 38
  • ...
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • ...
  • 46
ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?
  • Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 
feed-image

Section Tapet