ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

AUTOMATION

  • Tesla rikostutkinnassa robottiautoväitteistään

    Teslalla on oma autonomisen ajamisen tekniikkansa eli Autopilot. Reutersin mukaan Yhdysvaltain oikeusministeriö aoitti jo viime vuonna rikostutkinnan yhtiön autopilottia koskevasta markkinoinnista. Elon Musk on esimerkiksi sanonut, että autopilotti luultavasti parempi kuin ihmiskuski.

  • ADAS-tekniikan historia, osa 2: Kohti ohjelmistopohjaisia ajoneuvoja

    Artikkelisarjan toisessa osassa jatketaan ADAS-järjestelmien tekniikoiden ja historian käsittelyä. Ensimmäisessä osassa kerrottiin vakionopeudensäädöstä, ABS-jarruista, luistonestosta ja ajonvakautuksesta. Tässä jaksossa käsitellään törmäyksenestoa, automaattista hätäjarrutusta (AEB), peruutuskameraa, kuollen kulman varoitusta, edistyksellisiä ajovaloja ja rengaspaineiden valvontaa.

  • Nokia: laajakaistaverkon automaatiota sovelluskaupasta

    Nokia on lanseerannut markkinapaikan laajakaistaverkkojen automaatiosovellusten hankintan. Ensi vaiheessa Altiplano-sovelluskauppaan julkaistaan seitsemän sovellusta verkkotukeen, verkkotietoihin ja verkon automatisointiin.

  • EU-rahalla yritetään ratkoa robottiautojen suurinta ongelmaa

    Uusi nelivuotinen EU-rahoitteinen Horizon Europe -hanke ROADVIEW vahvistaa eurooppalaista osaamista automatisoidussa ajamisessa keskittymällä yhteen alan suurimmista haasteista: tehokkaaseen toimintaan erilaisissa sää- ja liikenneskenaarioissa. Suomalainen Sensible 4 on yksi konsortion kumppaneista.

  • Nyt se on tutkittu: ohjelmisto on aina ihmistä parempi kuski

    Ihmisen on vaikea antaa autonomiselle ajoneuvolle ”lupa” hoitaa kaikki ajaminen. Amerikkalainen Waymo on kuitenkin tutkimuksellaan osoittanut, että tähän ei ole mitään syytä. Edistynyt ohjelmisto on aina ihmistä parempi kuljettaja.

  • Tekoäly vaihtaa liikennevalot ja vähentää päästöjä

    Liikenne aiheuttaa aina väistämättä päästöjä, mutta turhauttavinta on olla pysähtyneenä liikennevaloissa tyhjässä risteyksessä. Asvalttiin upotetut anturit korvataan jatkossa tekoälyllä.

  • Valaistusdata pilveen, energiankulutus alas

    Helvar vahvistaa digitaalista Helvar Insights -ratkaisuaan. Nyt julkistettava Helvar Insights -laajennus mahdollistaa myös langattoman Helvar ActiveAhead-valaistuksenohjausratkaisun liittämisen pilviratkaisuun.

  • Älypaneeli tietää rahdin tarkan painon kuorma-autossa

    Yli satavuotias puunjalostusyritys lupaa kertaheitolla tuoda logistiikan 2020-luvulle. Koskisen on kehittänyt älykkään lattiapaneelin, joka mittaa ja raportoi rahdin tarkan painon autossa. Tekniikka auttaa optimoimaan tilankäytön reaaliaikaisella datalla, kun esimerkiksi autojen ajelu puolityhjinä voidaan lopettaa.

  • KUKA tuo yksilöllisen robottien ohjauksen pk-yrityksille

    Saksalainen automaatioyritys KUKA on esitellyt uuden iiQoT-alustan, joka antaa pienemmille automaatiota hyödyntäville yrityksille samat mahdollisuudet kuin suurilla teollisuuskonserneilla. Pilvipalvelun kautta heillä on täysi kontrolli siitä, miten hyvin robotit toimivat, milloin ne tarvitsevat huoltoa, onko tuotannossa pullonkauloja ja niin edelleen.

  • Kemissä aloitti maailman ensimmäinen autonominen puunkäsittelynosturi

    Maailman ensimmäinen autonomisesti operoiva puunkäsittelynosturi on nostettu toimintakorkeuteen Metsä Fibren biotuotetehtaalla Kemissä. ANDRITZin kokonaistoimitus asennettuna ja käyttöönotettuna sisältää kaksi puunkäsittelynosturia.

  • Helvar: valoanturi suoraan asennuskiskoon

    Helvar on esitellyt uusia tuotteita, joilla voidaan yksilöllisesti säätää valaisimia järjestelmässä. Ratkaisu perustuu uusiin DALI-datansiirtoa tukeviin 32XTR-Tracksensor -antureihin, jotka voidaan asentaa suoraan valaistuskiskoon.

  • Eaton lisäsi tuen suositulle kenttäväylälle

    Eaton täydentää easyE4-releen tiedonsiirtovaihtoehtoja Modbus RTU -moduulilla. Tämä vakiintunut ja laajalti käytetty väyläprotokolla tarjoaa avoimen ja standardoidun rajapinnan automaatiotoimintojen kustannustehokkaaseen toteuttamiseen. Sille löytyy käyttökohteita perinteisessä kone- ja laiterakentamisessa sekä rakennusautomaatiossa ja DNV-sertifioinnin ansiosta myös merenkulkualalla.

  • Teslan autopilotti ei näe moottoripyöriä

    Tesla yrittää innokkaasti tuoda täysautomaattista autopilottia autoihinsa. Ohjelmisto näyttää olevan jonkinlaisessa pysyvässä beetatilassa, eivätkä uusimmat uutiset nopeuta tekniikan tuomista laajaan käyttöön.

  • Suomalaisella koodilla ajavat robottiautot tulevat 2024

    Sensible 4 on julkistanut ensimmäisen itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistoalustansa nimellä DAWN. Ohjelmistotuotteen teknologia mahdollistaa itseajavuuden eri sääolosuhteissa, ilman kaistamerkintöjä ja se nojaa vuosikymmenten ulkorobotiikkatutkimukseen.

  • Älykäs pehmorobotti tarttuu paineilmalla

    Uusilla paineilmalla toimivilla antureilla pehmorobotit pystyvät aistimaan ilman ainuttakaan sähköistä komponenttia. Antureilla varustetut poimimisrobotit havaitsevat kohteensa muodon ja pystyvät tarttumaan poimittavaan kappaleeseen automaattisesti. Tulevaisuudessa tällaisia robotteja voidaan käyttää elektroniikalle haastavissa olosuhteissa, esimerkiksi voimakkaassa säteilyssä tai magneettikentässä.

  • Robottibussi viedään nyt ääritestiin

    Robottiautoja on ajettu pitkään Arizonan ikuisessa kesässä, mutta todelliseen testiin tekniikka joutuu pohjoisen oloissa. Suomalainen Sensible 4 kehittää ohjelmistoja juuri näihin oloihin ja nyt yritys on mukana maailman ensimmäisessä pitkässä robottiautotestissä napapiirin pohjoispuolella Norjassa.

  • Älytehtaan proto osoitti hyödyt

    DIMECCin johtamassa InDEx-ohjelmassa (Industrial Data Excellence) on päästy älytehtaan protovaiheeseen. Konecranesin rakentamassa älytehtaan prototyypissä ohjausjärjestelmä oli hajautettu eri puolille tehdasta. Eri IoT-laitteet välittivät tietoa nosturille ja saamansa tiedon perusteella nosturi pystyi suorittamaan materiaalin siirtotehtäviä automaattisesti tarpeen mukaan.

  • Tekoäly kertoo huoltotarpeen

    Teollisuuden kilpailukykyä kasvatetaan tekoälyn ja huippunopeiden langattomien tietoliikenneyhteyksien avulla. Kehitystyötä tehdään parhaillaan Nokian vetämään Veturi-hankkeeseen kuuluvassa AISA-projektissa (AI based Situational Awareness). Valmetin koelaitoksella testataan tekoälyä hyödyntävää sovellusta, joka määrittää laitteen huoltotarpeen.

  • Softa ratkaisee robotisoidussa tuotannossa

    Omronin teollisuusautomaatioryhmä järjestää tällä viikolla asiakkailleen joustavan tuotannon demopäiviä, joissa esitellään yhtiön robotiikkaratkaisuja tuotantoon. Maajohtaja Kari Blomqvist muistutti, että lopulta ohjelmisto ratkaisee, kenen järjestelmä tuo luvatut hyödyt asiakkaille.

  • Voikkaalla ajettiin maailman ensimmäinen robottijunan onnistunut kenttätesti

    Suomessa on tehty kansainvälisestikin tärkeä autonomisen junan kenttätesti. Suomalaisen Proxionin vetämässä hankkeessa päästiin Voikkaalla ajamaan ensimmäistä kertaa GoA4-luokan automaattijunaa. Näillä näkymin junaa päästään operoimaan vuonna 2023.

Sivu 7 / 17

  • 2
  • 3
  • ...
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • ...
  • 11
ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Arduino UNO Q mullistaa kehitysalustan

ETN - Technical articleArduino UNO Q:n lanseeraus herätti syystäkin innostusta: kyseessä on ensimmäinen Arduino UNO -perheen kortti, jossa yhdistyvät mikroprosessori ja mikro-ohjain. UNO Q on vakuuttava uusi laitteistoalusta, joka tulee tutussa Arduino-ystävällisessä muodossa. Sen Debian-pohjaista Linuxia ajava prosessori, reaaliaikaiset ohjausominaisuudet ja uusi tehokas Arduino-kehitysympäristö avaavat käyttäjille mahdollisuuden rakentaa huomattavasti aiempaa kehittyneempiä sovelluksia.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle
  • Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän
  • Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu
  • Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa
  • Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 
feed-image

Section Tapet